LOKET WONEN & ENERGIE

Advies en informatie, ondersteuning en begeleiding bij al je vragen omtrent wonen

 

Woon je (of heb je een woning) in Beerse, Vosselaar, Oud-Turnhout of Turnhout? We helpen je graag en gratis op maat verder voor al je vragen over wonen en/of energie.

Premies: vanuit jouw plannen bekijken we welke subsidies je kan aanvragen en wat de voorwaarden zijn. Indien nodig helpen we je bij het samenstellen, invullen  en versturen van de dossiers naar de juiste instanties. Uiteraard zijn we steeds mee met de laatste wijzigingen van de premies van de netbeheerder, overkoepelende renovatiepremie, aanpassingspremie en de premies om te huren (huurpremie, huursubsidie en gratis huurwaarborglening).

Energielening: we overlopen samen de voorwaarden en de documenten die je nodig hebt om een dossier in te dienen, berekenen de financiële impact en vullen desgewenst het aanvraagformulier mee in (lees meer).

Energie: we bekijken samen je energiefactuur en overlopen mogelijkheden om te besparen (zoals het uitvoeren van de V-test, het overstappen naar een andere energieleverancier, het bijsturen van gewoontes voor verwarmen/verluchten, vervangen van elektrische toestellen of bijkomend isoleren van je woning… ). We werken samen met Web Energiesnoeiers en de adviseurs van Kamp C die gratis bouwadvies geven.

Sociale huisvesting: we kijken na of je aan de voorwaarden voldoet om een sociale woning te huren. Op afspraak vullen we alle nodige documenten in en dienen we jouw kandidatuur in bij alle maatschappijen die een aanbod hebben in jouw gemeente. Jammer genoeg zijn er momenteel meer kandidaten dan beschikbare sociale huurwoningen, waardoor er lange wachtlijsten zijn. Bij interesse voor een sociale koopwoning of een sociale lening verwijzen we je door naar de juiste organisatie.

Huren/verhuren: eenvoudige vragen over huren, huurcontracten en huurwetgeving beantwoorden we zelf. Ook als verhuurder kan bij ons terecht met eenvoudige vragen over de financiële en fiscale gevolgen van verhuren, de verplichtingen en de nodige attesten om te verhuren. Voor specifieke vragen verwijzen we je door naar de Huurdersbond of een organisatie voor verhuurders zoals Verenigde Eigenaars of Eigenaarsbond.

Woningkwaliteit: is er discussie over de kwaliteit van de woning? Als huurder en verhuurder, na een gesprek/contact, niet uit deze discussie geraken, kan een medewerker van de dienst Wonen bij jouw thuis de situatie komen inschatten. Als verhuurder kan je ook zelf laten vaststellen dat jouw woning in orde is. Dit doe je door een conformiteitsattest aan te vragen. Na een (positieve) controle ter plaatse reiken we het attest uit dat 10 jaar geldig blijft. In Turnhout is een conformiteitsattest verplicht voor alle huurwoningen (lees meer).

Leegstand en verwaarlozing: Wordt jouw woning niet meer gebruikt en is ze al in het leegstandsregister opgenomen? We willen je graag helpen om de mogelijkheden te verkennen om de woning terug te activeren.

Je kan hiervoor terecht op verschillende momenten en verschillende locaties:
 

       Gemeentehuis Beerse

  • elke maandag van 9.00 – 12.00 uur

  • avond: elke 1e maandag van de maand van 17.30 – 20.00 uur
     

       Gemeentehuis Vosselaar

  • elke woensdag van 9.00 – 12.00 uur

  • avond: elke 3e maandag van de maand van 18.00 – 20.00 uur
     

       Gemeentehuis Oud-Turnhout

  • elke donderdag van 8.30 – 12.00 uur

  • avond: elke 1e dinsdag van de maand van 17.30 – 19.30 uur

 

       Stadskantoor Turnhout

  • elke weekdag (van maandag tot vrijdag) van 8.30 – 12.30 uur

  • elke maandagnamiddag en -avond van 13.30 – 19.30 uur


Download hier onze folder over Wonen in de Stadsregio

Algemene contactgegevens

Logo Stadsregio Turnhout_edited.png

SAMEN MAKEN WE DE STADSREGIO

CAMPUS BLAIRON 720
B-2300 TURNHOUT

CONTACTEER ONS NU

INFO@STADSREGIOTURNHOUT.BE

PRIVACYVERKLARING