top of page

10 jaar stadsregionale dienst wonen: 50.000 afspraken, 10.000 klanten


Schepenen Staf Willemsens, Kelly Verheyen, Jef Pelgrims en Liesbet Dierckx en Katleen Bols van de dienst wonen overhandigen een mand aan hun 10.000ste klant Gert. — © WOAD

BEERSE, OUD-TURNHOUT, TURNHOUT, VOSSELAAR -

Sinds 2012 kunnen inwoners van Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar terecht bij de stadsregionale Dienst Wonen. Tienduizendste klant Gert is enthousiast: “Zonder hen had ik niet geweten hoe ik eraan moest beginnen.”


Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar werken onder de noemer Stadsregio Turnhout samen op het vlak van onder meer zorg, werken en mobiliteit. Met twaalf personen is de dienst wonen de grootste. Vijf van hen zijn consulenten die op verschillende zitdagen in de vier gemeentes een loket bemannen. Daar kunnen huurders, verhuurders en eigenaars-bewoners op afspraak terecht met al hun vragen rond wonen.

Na 50.000 afspraken die op maat werden beantwoord, werd 10.000ste klant Gert Van Eetveld bedankt met een mand vol streekproducten. Hij kwam al in 2003 aankloppen met een eerste vraag over renovatiepremies. “Een vriendelijke dame maakte alle bijhorende administratie voor mij in orde. Zonder de dienst wonen had ik nooit alle premie-aanvragen ingediend, ik wist niet hoe ik eraan moest beginnen. Er kwam zelfs speciaal iemand ter plaatse om foto’s te maken voor een energiescan, dat kan ik zelf niet. Dat vond ik een heel mooie service.” Ook huurders en verhuurders krijgen informatie over bijvoorbeeld energieverbruik en woningkwaliteit.

Niet blijven stilstaan

Voor de kleine gemeentes is de stadsregionale samenwerking een duidelijke meerwaarde. “Zo kunnen wij ook beroep doen op de belangrijke expertise van de consulenten”, zegt Oud-Turnhouts schepen Liesbet Dierckx (Groen). “10.000 klanten is indrukwekkend”, vult haar Vosselaarse collega Jef Pelgrims (N-VA) aan. “Maar het geeft ook aan hoeveel nood er is aan informatie en ondersteuning. We mogen dus zeker niet blijven stilstaan.”

De stadsregio probeert dan ook inwoners te bereiken die de weg naar het loket nog niet gevonden hebben. “Met Binken weten beter zal de vzw Samenlevingsopbouw bijvoorbeeld sensibiliseren over energiecontracten door met een bakfiets de wijken in te trekken”, legt Turnhouts schepen Kelly Verheyen (Vooruit) uit. “En medewerkers van Kamp C en Samenlevingsopbouw gaan op huisbezoek om gezinnen te helpen gezond en warmer te wonen voor minder geld.” (woad)

Comments


bottom of page